Monday, January 09, 2023

(Sociology New Syllabus Questions) (NTA UGC NET Paper)

Unit -1 :- Sociological Theory
1. Classical Sociological Traditions

:- Emile Durkheim

David Émile Durkheim (15 April 1858 – 15 November 1917) (French sociologist)

:- He formally established the academic discipline and—with W. E. B. Du Bois, Karl Marx and Max Weber—is commonly cited as the principal architect of modern social science. उन्होंने औपचारिक रूप से अकादमिक अनुशासन की स्थापना की और डब्ल्यू डब्ल्यू ई। बी। डु बोइस, कार्ल मार्क्स और मैक्स वेबर के साथ-आमतौर पर आधुनिक सामाजिक विज्ञान के प्रमुख वास्तुकार के रूप में उद्धृत किया

:- Much of Durkheim's work was concerned with how societies could maintain their integrity and coherence in modernity, an era in which traditional social and religious ties are no longer assumed, and in which new social institutions have come into being. दुर्खीम के अधिकांश कार्य इस बात से चिंतित थे कि कैसे समाज आधुनिकता में अपनी अखंडता और सामंजस्य बनाए रख सकता है, एक ऐसा युग जिसमें पारंपरिक सामाजिक और धार्मिक संबंध अब नहीं माना जाता है, और जिसमें नए सामाजिक संस्थान अस्तित्व में आए हैं।

:- His first major sociological work was The Division of Labour in Society (1893). उनका पहला प्रमुख समाजशास्त्रीय कार्य समाज में विभाजन (1893) था।

:- In 1895, he published The Rules of Sociological Method and set up the first European department of sociology, becoming France's first professor of sociology. 1895 में, उन्होंने द रूल्स ऑफ सोशियोलॉजिकल मेथड प्रकाशित किया और समाजशास्त्र का पहला यूरोपीय विभाग बनाया, जो फ्रांस का समाजशास्त्र का पहला प्रोफेसर बना।

:- In 1898, he established the journal L'Année Sociologique. 1898 में, उन्होंने L'nnée Sociologique जर्नल की स्थापना की।

:- The Elementary Forms of the Religious Life (1912) presented a theory of religion, comparing the social and cultural lives of aboriginal and modern societies. धार्मिक जीवन के प्राथमिक रूपों (1912) ने धर्म के एक सिद्धांत को प्रस्तुत किया, जिसमें आदिवासी और आधुनिक समाजों के सामाजिक और सांस्कृतिक जीवन की तुलना की गई।

:- Durkheim was also deeply preoccupied with the acceptance of sociology as a legitimate science. He refined the positivism originally set forth by Auguste Comte, promoting what could be considered as a form of epistemological realism, as well as the use of the hypothetico-deductive model in social science. दुर्खीम को भी एक वैध विज्ञान के रूप में समाजशास्त्र की स्वीकृति के साथ गहराई से पसंद किया गया था। उन्होंने मूल रूप से अगस्टे कॉम्टे द्वारा स्थापित प्रत्यक्षवाद को परिष्कृत किया, जिसे बढ़ावा देने के लिए एपिस्टेमोलॉजिकल यथार्थवाद का एक रूप माना जा सकता है, साथ ही सामाजिक विज्ञान में हाइपोथेटिको-डिडक्टिव मॉडल का उपयोग किया जा सकता है।

:- For him, sociology was the science of institutions, if this term is understood in its broader meaning as "beliefs and modes of behaviour instituted by the collectivity" and its aim being to discover structural social facts. उनके लिए, समाजशास्त्र संस्थानों का विज्ञान था, अगर इस शब्द को "व्यापकता द्वारा स्थापित किए गए व्यवहार के विश्वासों और तरीकों" के रूप में इसके व्यापक अर्थ में समझा जाता है और इसका उद्देश्य संरचनात्मक सामाजिक तथ्यों की खोज करना है।

:- Durkheim was a major proponent of structural functionalism, a foundational perspective in both sociology and anthropology. In his view, social science should be purely holistic; that is, sociology should study phenomena attributed to society at large, rather than being limited to the specific actions of individuals. दुर्खीम संरचनात्मक कार्यात्मकता का एक प्रमुख प्रस्तावक था, जो समाजशास्त्र और नृविज्ञान दोनों में एक मौलिक परिप्रेक्ष्य था। उनके विचार में, सामाजिक विज्ञान विशुद्ध रूप से समग्र होना चाहिए; अर्थात्, समाजशास्त्र को व्यक्तियों के विशिष्ट कार्यों तक सीमित होने के बजाय बड़े स्तर पर समाज के लिए जिम्मेदार घटनाओं का अध्ययन करना चाहिए।

:- He remained a dominant force in French intellectual life until his death in 1917, presenting numerous lectures and published works on a variety of topics, including the sociology of knowledge, morality, social stratification, religion, law, education, and deviance. Durkheimian terms such as "collective consciousness" have since entered the popular lexicon. वह 1917 में अपनी मृत्यु तक फ्रांसीसी बौद्धिक जीवन में एक प्रमुख शक्ति बने रहे, कई व्याख्यान पेश किए और ज्ञान, नैतिकता, सामाजिक स्तरीकरण, धर्म, कानून, शिक्षा और विचलन के समाजशास्त्र सहित विभिन्न विषयों पर प्रकाशित कार्य किए। "सामूहिक चेतना" जैसे दुर्खीमियन शब्दों ने लोकप्रिय लेक्सिकॉन में प्रवेश किया है।

Known for :-
Sacred–profane dichotomy
Collective consciousness
Social fact
Social integration
Anomie
Collective effervescence

:- के लिए जाना जाता है
पवित्र-अपवित्र द्वंद्ववाद
सामूहिक चेतना
सामाजिक तथ्य
सामाजिक अखण्डता
anomie
सामूहिक संयोग

Fields :- Philosophy, sociology, education, anthropology, religious studies. फील्ड्स: - दर्शनशास्त्र, समाजशास्त्र, शिक्षा, नृविज्ञान, धार्मिक अध्ययन

Institutions :- University of Paris, University of Bordeaux संस्थान: - पेरिस विश्वविद्यालय, बोर्डो विश्वविद्यालय

Influences (प्रभाव) :- Immanuel Kant, René Descartes, Plato, Herbert Spencer, Aristotle, Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau, Auguste Comte. William James, John Dewey, Fustel de Coulanges, Jean-Marie Guyau, Charles Bernard Renouvier, John Stuart Mill.

(प्रभावित) Influenced :- Marcel Mauss, Claude Lévi-Strauss, Talcott Parsons, Maurice Halbwachs, Lucien Lévy-Bruhl, Bronisław Malinowski, Fernand Braudel, Pierre Bourdieu, Charles Taylor, Henri Bergson, Emmanuel Levinas, Steven Lukes, Alfred Radcliffe-Brown, E. E. Evans-Pritchard, Mary Douglas, Paul Fauconnet, Robert N. Bellah, Ziya Gökalp, David Bloor, Randall Collins, Neil Smelser.

Born :- (David Émile Durkheim) (15 April 1858) Épinal, France
Died :- 15 November 1917 (aged 59) Paris, France
Nationality :- French

:- Durkheim was one of the pioneers of the use of quantitative methods in criminology during his suicide case study. अपने आत्महत्या मामले के अध्ययन के दौरान दुर्किम अपराधशास्त्र में मात्रात्मक तरीकों के उपयोग के अग्रदूतों में से एक थे।

:- Throughout his career, Durkheim was concerned primarily with three goals. First, to establish sociology as a new academic discipline. Second, to analyse how societies could maintain their integrity and coherence in the modern era, when things such as shared religious and ethnic background could no longer be assumed; to that end he wrote much about the effect of laws, religion, education and similar forces on society and social integration. Lastly, Durkheim was concerned with the practical implications of scientific knowledge. The importance of social integration is expressed throughout Durkheim's work :- अपने पूरे करियर के दौरान, दुर्खीम का संबंध मुख्य रूप से तीन लक्ष्यों से था। पहला, एक नए शैक्षणिक अनुशासन के रूप में समाजशास्त्र की स्थापना करना। दूसरा, यह विश्लेषण करने के लिए कि आधुनिक युग में समाज अपनी अखंडता और सुसंगतता को कैसे बनाए रख सकते हैं, जब साझा धार्मिक और जातीय पृष्ठभूमि जैसी चीजों को अब ग्रहण नहीं किया जा सकता है; अंत तक उन्होंने कानून, धर्म, शिक्षा और समाज और सामाजिक एकीकरण पर समान बलों के प्रभाव के बारे में बहुत कुछ लिखा। अंत में, दुर्खीम वैज्ञानिक ज्ञान के व्यावहारिक निहितार्थ से चिंतित था। Durkheim के काम के दौरान सामाजिक एकीकरण का महत्व व्यक्त किया गया है: -

For if society lacks the unity that derives from the fact that the relationships between its parts are exactly regulated, that unity resulting from the harmonious articulation of its various functions assured by effective discipline and if, in addition, society lacks the unity based upon the commitment of men's wills to a common objective, then it is no more than a pile of sand that the least jolt or the slightest puff will suffice to scatter. — Émile Durkheim क्योंकि समाज में उस एकता की कमी है जो इस तथ्य से उत्पन्न होती है कि उसके भागों के बीच के संबंध बिल्कुल विनियमित हैं, जो कि प्रभावी अनुशासन द्वारा आश्वासन दिए गए अपने विभिन्न कार्यों के सामंजस्यपूर्ण अभिव्यक्ति के परिणामस्वरूप एकता और, इसके अलावा, समाज में प्रतिबद्धता के आधार पर एकता का अभाव है। एक सामान्य उद्देश्य के लिए पुरुषों की इच्छा, तो यह रेत के ढेर से अधिक नहीं है कि कम से कम झटका या थोड़ी सी भी पपड़ी बिखरेगी। - एमाइल दुर्खीम

:- During his university studies at the École, Durkheim was influenced by two neo-Kantian scholars, Charles Bernard Renouvier and Émile Boutroux.

:- The principles Durkheim absorbed from them included rationalism, scientific study of morality, anti-utilitarianism and secular education. His methodology was influenced by Numa Denis Fustel de Coulanges, a supporter of the scientific method. दुर्खाइम ने जिन सिद्धांतों को आत्मसात किया, उनमें तर्कवाद, नैतिकता का वैज्ञानिक अध्ययन, उपयोगितावाद-विरोधी और धर्मनिरपेक्ष शिक्षा शामिल थे। उनकी पद्धति साइंटिफिक विधि के समर्थक नुमा डेनिस फस्टेल डी कूलेंजस से प्रभावित थी।

:- A fundamental influence on Durkheim's thought was the sociological positivism of Auguste Comte, who effectively sought to extend and apply the scientific method found in the natural sciences to the social sciences. दुर्खीम के विचार पर एक मौलिक प्रभाव ऑगस्ट कॉम्टे का समाजशास्त्रीय सकारात्मकता था, जिसने प्राकृतिक विज्ञान में पाए जाने वाले वैज्ञानिक तरीके को सामाजिक विज्ञानों के लिए प्रभावी रूप से लागू करने और लागू करने की मांग की थी।

:- Durkheim authored some of the most programmatic statements on what sociology is and how it should be practiced. His concern was to establish sociology as a science. Arguing for a place for sociology among other sciences he wrote :- Sociology is, then, not an auxiliary of any other science; it is itself a distinct and autonomous science. दुर्खीम ने सबसे अधिक प्रोग्रामेटिक स्टेटमेंट में से कुछ पर लिखा है कि समाजशास्त्र क्या है और इसे कैसे अभ्यास किया जाना चाहिए। उनकी चिंता समाजशास्त्र को एक विज्ञान के रूप में स्थापित करने की थी। अन्य विज्ञानों के बीच समाजशास्त्र के लिए एक जगह के लिए तर्क देते हुए उन्होंने लिखा: - समाजशास्त्र किसी अन्य विज्ञान का सहायक नहीं है; यह अपने आप में एक विशिष्ट और स्वायत्त विज्ञान है।

:- To give sociology a place in the academic world and to ensure that it is a legitimate science, it must have an object that is clear and distinct from philosophy or psychology, and its own methodology. He argued, "There is in every society a certain group of phenomena which may be differentiated from ....those studied by the other natural sciences. समाजशास्त्र को अकादमिक दुनिया में जगह देने के लिए और यह सुनिश्चित करने के लिए कि यह एक वैध विज्ञान है, इसके पास एक ऐसी वस्तु होनी चाहिए जो स्पष्ट रूप से दर्शन या मनोविज्ञान से अलग हो, और इसकी अपनी कार्यप्रणाली हो। उन्होंने तर्क दिया, "हर समाज में कुछ विशिष्ट घटनाओं का समूह होता है, जिनसे अलग किया जा सकता है .... जिनका अध्ययन अन्य प्राकृतिक विज्ञानों द्वारा किया जाता है।

:- :- A fundamental aim of sociology is to discover structural "social facts". समाजशास्त्र का एक मूल उद्देश्य संरचनात्मक "सामाजिक तथ्यों" की खोज करना है।

:- Establishment of sociology as an independent, recognized academic discipline is amongst Durkheim's largest and most lasting legacies.[3] Within sociology, his work has significantly influenced structuralism or structural functionalism. एक स्वतंत्र, मान्यता प्राप्त शैक्षणिक अनुशासन के रूप में समाजशास्त्र की स्थापना दुर्खीम की सबसे बड़ी और सबसे स्थायी विरासतों में से एक है। [३] समाजशास्त्र के भीतर, उनके काम ने संरचनावाद या संरचनात्मक कार्यात्मकता को काफी प्रभावित किया है।

:- :- In The Rules of Sociological Method (1895), Durkheim expressed his will to establish a method that would guarantee sociology's truly scientific character. समाजशास्त्रीय विधि के नियमों (1895) में, दुर्खीम ने एक ऐसी विधि स्थापित करने की इच्छा व्यक्त की जो समाजशास्त्र के वास्तविक चरित्र की गारंटी देगी।

:- Unlike his contemporaries Ferdinand Tönnies and Max Weber, he did not focus on what motivates the actions of individuals (an approach associated with methodological individualism), but rather on the study of social facts. अपने समकालीन फर्डिनेंड टॉनीज और मैक्स वेबर के विपरीत, उन्होंने इस बात पर ध्यान केंद्रित नहीं किया कि क्या व्यक्तियों के कार्यों को प्रेरित करता है (पद्धतिवादी व्यक्तिवाद से जुड़ा एक दृष्टिकोण), बल्कि सामाजिक तथ्यों के अध्ययन पर।

:- A social fact is every way of acting, fixed or not, capable of exercising on the individual an external constraint; or again, every way of acting which is general throughout a given society, while at the same time existing in its own right independent of its individual manifestations. — Émile Durkheim, The Rules of Sociological Method एक सामाजिक तथ्य अभिनय का हर तरीका है, फिक्स्ड या नहीं, व्यक्ति को बाहरी बाधा पर व्यायाम करने में सक्षम; या फिर से, अभिनय का हर तरीका जो किसी दिए गए समाज में सामान्य है, जबकि एक ही समय में अपने व्यक्तिगत अभिव्यक्तियों के अपने स्वतंत्र अधिकार में विद्यमान है। - एमिले दुर्खीम, समाजशास्त्रीय विधि के नियम